متن و حاشیه 8سال ریاست علی معلم دامغانی بر فرهنگستان هنر
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۸۲۸۵۶
فرهنگ > مدیریت فرهنگی - روزنامه ایران نوشت:علی معلم دامغانی، شنبه با ریاست فرهنگستان هنر خداحافظی کرد اما شاید کمتر کسی فکر میکرد شاعر پرآوازه انقلاب که برخی اشعارش همچنان میان اهل فرهنگ زمزمه میشود، در سال پایانی حضورش در فرهنگستان هنر با تندترین موضع گیریها از سوی جامعه هنرمندان روبهرو شود.
تابستان و پاییز سال گذشته، آقای شاعر ناگهان جنجالی به پا کرد که هم جبران همه هشت سال سکوتش در مسند فرهنگستان هنر شد، هم در سابقه مدیریت هنری کشور کاملاً بیسابقه بود؛ او بیتوجه به جایگاه حقوقی اش، هر روز تیترهای جنجالی درباره فساد در جامعه تجسمی بهرسانهها میداد و در وب سایت رسمی فرهنگستان نامههایی عجیب با لحنهایی غریب درباره بزرگان هنرهای تجسمی منتشر میکرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هشت سال یک طرف و این یک سال یک طرف
معلم دامغانی در کسوت رئیس فرهنگستان هنر راحت بود، از همان دی 88 تا همین مرداد 96؛ در این مدت یا فرهنگستان هنر با افول جدی برنامهها و رویدادها روبهرو شده بود یا اینکه فعالیتهایش را رسانهای نمیکرد؛ کافی است در گوگل یا حتی سایت این نهاد اندکی وقت بگذارید و برنامههای این چند سال را مرور کنید.
البته در این مدت چشمه جوشان شعر استاد به راه بود و اشعار و گاه یادداشتهایش به مناسبتهای مختلف در سایت فرهنگستان هنر منتشر میشد؛ حتی دو سرویس«سوگ سرودها» و «آرزوی اهل فرهنگ» به این مهم اختصاص یافته و استاد تقریباً هیچ رخدادی را بینصیب نگذاشته اند؛ از سوگ زنده یاد عزتالله انتظامی تا شعر برای ملکه ریاضی جهان که هماکنون نیز در سایت قابل مشاهده است.
درباره آن هشت سال، دو چهره صاحبنام عضو پیوسته فرهنگستان که نخواستند نامشان گفته شود، میگویند حتی یک جلسه با آقای رئیس برگزار نکردند؛ گویا اعضای پیوسته چنان از کم تحرک شدن فرهنگستان هنر گلایهمند بودند که در پایان دوره چهار ساله رئیس و در بدو کار دولت یازدهم، از رئیس جمهوری روحانی خواهان تغییر علی معلم دامغانی میشوند که بنا به هر دلیلی دولت موافقت نمیکند؛ اما در پایان دوره دوم چهار ساله که حدود یک سال پیش بود، درست بهمن ماه وقتی در مراسمی غیررسمی اعضای پیوسته در مکانی غیر از فرهنگستان گردهم میآیند، پیرو جنجال آفرینیهای عجیب و غریب علی معلم در زمینه تجسمی، با تأکید مؤکد خواهان عزل او میشوند که در نهایت این امر نیمه شهریور امسال محقق شد.
رئیس فرهنگستان هنر یازدهم مرداد وارد شد
چهارشنبه یازدهم مرداد ماه 96، علی معلم دامغانی بعد از هشت سال سکوت برای دو ماه ناگهان به تیتر یک صفحات هنری رسانهها بدل شد؛ او در اقدامی بیسابقه پیامی روی وب سایت این مجموعه قرار داد و مدعی شد:«500 تابلوی بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحمیل شده است...» او به حتم با آگاهی کامل از بار معنایی کلمات نوشت:«عجالتاً مال، مالالله است.» و جالبتر اینکه در وب سایت فرهنگستان هنر، زیر پیام رئیس، فهرستهایی مشتمل بر همه این 500 تابلو، از مشخصات آثار گرفته تا همه فروشندگان و حتی تاریخ فروش نیز منتشر شد که مایه تعجب دوچندان بود. جامعه تجسمی سالها میدانست گنجینه هنری بانک پاسارگاد که از آن به موزه بانک پاسارگاد هم یاد میشود در طبقه بالایی مؤسسه صبا، وابسته به فرهنگستان هنر نگهداری میشد و اتفاقاً شمار آثارش حدود 500 تابلوست، از اینرو موجی از ناباوری شکل گرفت که علی معلم این مطلب را نمیداند؟! حتی یک جستوجوی ساده در اینترنت میتوانست نشان دهد که دوازدهم اسفند 1393 در مؤسسه صبا(زیر نظر فرهنگستان هنر) بخش تازه خریداری شده این گنجینه در حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی، به نمایش درآمد و کتاب آن در یک مجلد نفیس منتشر شد.
اهالی هنر میدانستند بیش از یک دهه است بانک پاسارگاد بابت اشغال این فضا به مؤسسه صبا اجاره پرداخت میکند و این زمزمه هر روز بلندتر شنیده میشد که آیا صاحبخانه قصد کرده، اموال مستأجر را صاحب شود؟ و چرا صاحبخانه بعد از یک دهه ناگهان متوجه شده اموال مستأجر مالالله است؟! گفته میشد برخی هنرمندان به دیدار معلم دامغانی رفتند و به او گفتند همان فهرستی که در وب سایتتان منتشر کردید، اتفاقاً شناسنامه اصالت این آثار است و معلوم میکند بانک پاسارگاد توسط شرکت زیرنظرش پارس آریان، از این فروشندگان کارها را خریده است... اما آقای رئیس حرفش همان بود، که بود. جامعه تجسمی از اقدام غریب فرهنگستان هنر شوکه شد و بدرستی تشخیص داد اگر سکوت کند، دیگر سرمایهگذاران بزرگ عرصه هنر با دیدن سرنوشت موزه بانک پاسارگاد ممکن است پا پس بکشند؛ ابتدا 10 چهره شناخته شده مانند نصرالله افجهای، لیلی گلستان، علی شیرازی و... هفده مرداد ماه در متنی توأم با احترام گواهی دادند این آثار به بانک پاسارگاد تعلق دارد، اما در کمال حیرت معلم دامغانی در مصاحبهای همه این 10 نفر را شریک دزد خواند! بعدتر آیدین آغداشلو، پرویز تناولی، علیرضا سمیعآذر، حسین پاکدل، علی اکبر امین تفرشی، غلامرضا نامی و چند نام دیگر... یک به یک از طریق رسانه به او توضیح دادند اشتباه میکند و عجیب که رئیس سر حوصله برای هر یک از این نامهای شناخته شده روی سربرگ فرهنگستان جوابیههایی مینوشت که گاه از دایره ادب خارج بود و آن را در وب سایت مجموعه فرهنگستان منتشر میکرد.
معلم دامغانی دوازدهم شهریور سال گذشته، کار را یکسره کرد و در گفتوگو با «روزنامه ابتکار» که در صفحه نخست هم تیتر شد، اعلام کرد:«اینجا همه فاسدند؛ هنرمند فاسد، گالریدار برای فساد گالری ایجاد کرده، خبرنگار فاسد، بانک فاسد است...»
طبیعی بود کاسه صبر خانواده تجسمی لبریز شود، پنجم مهر ماه انجمن هنرمندان نقاش در بیانیهای اعلام کرد:«با ابراز تأسف از لحن نامناسب رئیس فرهنگستان هنر نسبت به هنرمندان، استفاده از چنین لحن ناشایستی از سوی مدیری که خود مسئول یک نهاد فرهیخته هنری است دور از شأن جامعه هنری ایران است.»
و سرانجام پانزدهم مهرماه سال گذشته 600 هنرمند که در میانشان نامهای بزرگان تجسمی به وفور به چشم میخورد در بخشهایی از نامهای اعتراضی به رئیس جمهوری نوشتند: «ایشان در پاسخ به اظهارنظر مؤدبانه هنرمندان، آنان را بارها فاسد خوانده، بزرگی از هنر ایران را مالخر میخواند و به استاد بزرگوار دیگری مینویسد:«فضولی نکن» و به رسانهها میگوید: اینجا همه فاسدند.»
پس از این نامه، علی معلم دامغانی تقریباً سکوت پیشه کرد، بانک پاسارگاد از طریق شکایت به قوه قضائیه باز پسگیری موزهاش را پی گرفت و جامعه هنری چشم به راه واکنش رئیس جمهوری و دولت ماند؛ هرازگاهی شایعاتی به گوش میرسید که رئیس فرهنگستان هنر بزودی تغییر خواهد کرد اما گفته میشد این اتفاق به روشن شدن پرونده 500 تابلوی نقاشی پیوند خورده است؛ درباره سرنوشت دادگاه هم خبرهای غیررسمی منتشر شده اما اکنون که معلم چند روزی است دیگر رئیس فرهنگستان هنر نیست، گمانههایی مطرح است که پایان دوره کاری او یک سال پیش بود و رفتن او در این روزها در اثر هیاهوهای فصل داغ سال گذشته است.
به یقین صحیح نیست دوره مدیریت 9 ساله یک نهاد را با یک سال اخیر سنجید اما خبرهای آن هشت سال و خبرهای حاشیه ساز این یک سال، چنان در هم تنیده شده است که هر گزارشی را خواه ناخواه تحت تأثیر خود قرار میدهد.
17302
کلید واژهها : مفاسد اقتصادی - علی معلم دامغانی - فرهنگستان هنر -منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: مفاسد اقتصادی علی معلم دامغانی فرهنگستان هنر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۸۲۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین نکوداشت و قدردانی ۶۰ سال تلاشهای خستگیناپذیر علمی و اجرایی استاد دکتر سید محمد بلورچیان مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایشهای حکمت این پژوهشگاه برگزار شد.
محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم در آئین نکوداشت و قدردانی ۶۰ سال تلاشهای خستگیناپذیر علمی و اجرایی استاد دکتر سید محمد بلورچیان مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی در مرکز همایشهای حکمت این پژوهشگاه، اظهار کرد: بیش از دو دهه است دکتر بلورچیان را میشناسم، بیشتر ارتباطمان در فرهنگستان علوم بوده است. انصافا از روزی که با ایشان آشنا شدم هر روز یک نکته از ایشان یاد گرفتم، تاسیس این پژوهشگاه و مجموعهای پژوهشی در تبریز، علاقه به ساخت و ساز در موضوعات دانشگاهی، نشان میدهد که ویژگی اصلی ایشان پشتکار است ایشان مشهور گمنام است و توانمندیهایش ناشناخته است.
وی ادامه داد: در جلسات مجمع فرهنگستان شاید تنها کسی که بعدا مصوبات را پیگیری میکند دکتر بلورچیان با روحیه انسانی و حسن خلق است. پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی هم به همین دلیل ساخته شده است.
رییس فرهنگستان علوم بیان کرد: اواخر دهه ۸۰ پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی شکل گرفت، دکتر بلورچیان از بخش به بخش پژوهشگاه و درباره جزییات همواره توضیح می داد و آدمهای فرهیخته و توانمند را پیدا میکرد و به پژوهشگاه میآورد.
مخبر دزفولی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در فرهنگستان دنبال میکنیم این است که باید روشی پیدا شود تا توانمندی دانشی برای شکلگیری ایران قوی به کار گرفته شود. یعنی علاوه بر اینکه نگاه ویژه به کاربرد علوم داریم، حرکت در مرزهای دانش را مدنظر خواهیم داشت. دکتر بلورچیان این مسائل را پیگیری میکردند، در عین حال ظرفیت و توانمندی ایشان در تاسیس، استمرار و تربیت باید مورد توجه باشد چراکه وی به عنوان معلم و مربی و تربیت کننده است و باید به عنوان الگوی برجسته معرفی شود.
وی افزود: شاید یکی از کارهای فرهنگستانها معرفی درست ذخیره و گنجیه دانشی کشور است که از جمله آنها دکتر بلورچیان است.
رییس فرهنگستان علوم با تاکید بر موضوع علوم پایه بیان کرد: گاهی عجله و شتابزدگی در رسیدگی به موضوعاتی داریم که موجب عقبماندگی در حوزه علوم پایه شده است، اروپا، آمریکا و چین سرمایه گذاری ویژه در حوزه علوم پایه دارند، ما هم باید برای علوم پایه سرمایهگذاری ویژ ه ای داشته باشیم.
مخبردزفولی عنوان کرد: فناوریها از دل مطالعات علوم پایه به دست میآید. گاهی چون دوراندیشی نمیکنیم سرمایهگذاری علوم پایه را مناسب نمیدانیم و فکر میکنیم باید سرمایهگذاری زودبازده داشته باشیم. اما باید بدانیم دستیابی به ردههای بالای علمی، بدون داشتن علوم پایه قوی و دانشمندان قوی امکانپذیر نیست.
وی ادامه داد: مهندسی، پزشکی و علوم کاربردی بسیار مهم است اما عقبه همگی علوم پایه است ما به این موضوع کم توجهی میکنیم. خوشبختانه وزیر علوم اهل علوم پایه است و به این موضوع توجه ویژه دارد، فرهنگستان علوم نیز در این زمینه برنامهریزی میکند. یکی از وظایف ما در آینده این است که باید مشخص کنیم برای رسیدن به قلهها و مرجعیت علمی چگونه عمل کنیم. باید هدفمند سرمایهگذاری کنیم تا نتیجه گیری مفید بگیریم.
رییس فرهنگستان علوم گفت: فرهنگستان در رویکرد جدید و نگاه به آینده، بخش مهمی از برنامهریزیهای طولانی مدت و میان مدت را بر مبنای علوم پایه انجام خواهد داد. باید نسبت به علوم پایه در سطح دانشگاه و پیش از دانشگاه حساس باشیم، این موضوع در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد چون در زمینه علوم پایه سرمایهگذاری درست صورت نگرفته است به همین دلیل بهره وری پایین بوده است.
کد خبر 6091878